30-11-2009

MAANDAG in de 1e week van de Advent


Uit het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Matteus
In die tijd toen Jezus in Kafarnaum aangekomen was,
kwam een honderdman naar Hem toe
die zijn hulp inriep met de woorden:
„Heer,
mijn knecht ligt verlamd in mijn huis en lijdt vreselijk pijn."
Hij sprak tot hem:
„Ik zal hem komen genezen:"
Maar de honderdman antwoordde:
„Heer, ik ben het niet waard dat Gij onder mijn dak komt ;
maar een enkel woord van U is voldoende
om mijn knecht te doen genezen.
„Want al ben ik zelf een ondergeschikte,
ik heb weer manschappen onder mij ;
en tot de een zeg ik : ga, en hij gaat ;
en tot een ander : kom, en hij komt ;
en aan mijn knecht : doe dit, en hij doet het."
Toen Jezus dit hoorde stond Hij verwonderd
en zei tot hen die Hem volgden:
„Voorwaar, Ik zeg u
Bij niemand in Israël heb Ik een zó groot geloof gevonden.
„Ik zeg u,
dat velen uit het oosten en het westen zullen komen
en met Abraham en Isaak en Jakob
zullen aanzitten in het Rijk der hemelen."
Matteus 8, 5-11


Afbeelding:'Jezus geneest de knecht van de Centurion' door P.C.Veronese, 16e eeuws schilderij.


De tijd die de Kerk zo plechtig viert, is aangebroken, of zoals de heilige Geest hem noemt: 'de gunstige tijd, de dag van het heil'(2 Kor.6,2), van de vrede en de verzoening.....Wanneer de kerk ieder jaar dit mysterie viert, vermaant zij ons telkens weer de zo grote liefde te gedenken die ons ten deel is gevallen.

Uit de geschriften van de H.Carolus Borromeus (+ 1584), bisschop van Milaan.

Geen opmerkingen: